Δελτία Τύπου

ΠΕΝΤΕ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΖΗΤΑ Η ΓΣΕΒΕΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΕΛΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ “ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2021-2027”

03/11/2021

Τις θέσεις της και τις επισημάνσεις της κατέθεσε  η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας  (ΓΣΕΒΕΕ) προς το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με επιστολή που απέστειλε στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Σχεδίου Ε.Π.  και Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2021-2027”.

Όπως αναφέρει στην επιστολή της η ΓΣΕΒΕΕ το πρόγραμμα “Ψηφιακός μετασχηματισμός 2021-2027” κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση ως προς την αντιμετώπιση κρίσιμων θεμάτων που σχετίζονται άρρηκτα με την προαγωγή του ψηφιακού και οικονομικού μετσχηματισμού της χώρας.

Η παροχή  νέων και αναβαθμισμένων δημόσιων ψηφιακών υπηρεσιών και εφαρμογών προς τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας ψηφιακών συστημάτων και υπηρεσιών, η δημιουργία ψηφιακών υποδομών συνδεσιμότητας υπερυψηλής ταχύτητας καθώς και η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, αποτελούν σημαντικά πεδία όπου απαιτείται άμεσα να συντελεστεί ταχεία πρόοδος προκειμένου να οικοδομηθούν οι προυποτιθέμενες συνθήκες μετάβασης σε μια ψηφιακή οικονομία και κοινωνία.

 

Προς αυτή την κατεύθυνση  αναφέρει ότι εκτιμά  πως οι βασικές προτεραιότητες του τελικού σχεδίου υποβολής του προγράμματος “Ψηφιακός μετασχηματισμός 2021-2027” αντιμετωπίζουν καίρια ζητήματα που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιο τομέα, την ανάπτυξη κρίσιμων ψηφιακών υποδομών και την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.

Ειδικότερα ως προς το επίπεδο της Προτεραιότητας “3. Ανάπτυξη των Ψηφιακών Δεξιοτήτων” ,καταγράφει τις εξής επισημάνσεις που θεωρει χρήσιμες ως προς τη διαμόρφωση μιας ακόμη πιο εστιασμένης προσέγγισης και παρέμβασης στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας:

 

Συγκεκριμένα :

 

  • Στην υπο-κατηγορία 3.1. Υλοποίηση προγραμμάτων επανακατάρτισης - αναβάθμισης ψηφιακών δεξιοτήτων και δη στη δράση 3.1.3. Υλοποίηση προγραμμάτων αναβάθμισης επιπέδου ψηφιακών δεξιοτήτων (upskilling) σε θέματα αξιοποίησης και διαχείρισης καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών κρίνουμε σκόπιμη τη διαμόρφωση ενός περισσότερο εξειδικευμένου επιπέδου στόχευσης που να αφορά στην κατηγορία των αυτο-απασχολουμένων και την αντίστοιχη υλοποίηση ειδικών δράσεων αναβάθμισης του επιπέδου ψηφιακών δεξιοτήτων (upskilling) σε θέματα αξιοποίησης και διαχείρισης καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών.

 

  • Κατ’ αντιστοιχία, ιδιαίτερη στόχευση κρίνουμε ότι απαιτείται ως προς το επίπεδο υλοποίηση ειδικών δράσεων αναβάθμισης του επιπέδου ψηφιακών δεξιοτήτων (upskilling) των εργαζομένων σε πολυ μικρές και μικρές επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπιστεί το σημαντικό πρόβλημα της ψηφιακής υστέρησης και του ψηφιακού χάσματος στις επιχειρήσεις μικρής κλίμακας.

 

  • Η δράση 3.2.2. Υποστήριξη της επιτελικής ικανότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την παρακολούθηση των Ψηφιακών Δεξιοτήτων μπορεί να αποτελέσει σημαντική πρωτοβουλία ως προς τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού για τη συνεχή παρακολούθηση της ανάπτυξης των ψηφιακών δεξιοτήτων σε εθνικό επίπεδο. Ο σχεδιασμός και η συγκρότηση του εν λόγω μηχανισμού προτείνεται να συνδυασθεί με τη δημιουργία ενός ερευνητικού και επιχειρησιακού δικτύου φορέων κοινωνικών εταίρων και ερευνητικών ινστιτούτων με εξειδίκευση και υφισταμένη εμπειρία.

 

 

  • Η δράση 3.2.3. Υποστήριξη της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση αποτελεί σημαντικό πυλώνα της σχεδιαζόμενης στρατηγικής. Εκτιμούμε ότι οι δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης μπορούν να υποστηριχθούν περαιτέρω -σε συνέργεια με τα τοπικά κέντρα και τους δήμους- και μέσω της συνεργασίας και με κοινωνικούς εταίρους και ερευνητικούς φορείς.

 

  • Η δράση 3.2.4. Υποστήριξη της Εθνικής Ακαδημίας Ψηφιακών Ικανοτήτων συνιστά μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία, η περαιτέρω ενδυνάμωση της οποίας μπορεί να συνεισφέρει καθοριστικά στην ενίσχυση των ψηφιακών ικανοτήτων μέσω ειδικών προγραμμάτων, μεταξύ άλλων, που θα απευθύνονται και σε αυτο-απασχολουμένους και μικρές επιχειρήσεις.

 

 

Τα μέτρα που εξήγγειλε σήμερα η Κυβέρνηση περιγράφονται συνοπτικά ακολούθως:

Αποτίμηση

Τα μέτρα που εξήγγειλαν οι συναρμόδιοι Υπουργοί σήμερα το πρωί, 30/3 αποτελούν κυρίως επέκταση και για τον μήνα Απρίλιο μέτρων που είχαν ήδη ανακοινωθεί, με προσθήκες στη δέσμη ανακοινώσεων της εξαγγελίας περί συμπληρωματικού προϋπολογισμού, της προσθήκης νέων ΚΑΔ, που πλέον καλύπτουν το 86% των ΚΑΔ και το 76% των επιχειρήσεων (800.000), την επέκταση της μέριμνας για τον πρωτογενή τομέα με μεταφορά πίστωσης 150 εκ. € στο αρμόδιο Υπουργείο, καθώς και μεταθέσεις καταληκτικών ημερομηνιών αποπληρωμής σε μεταγενέστερο χρόνο.

Προφανώς κάθε βοήθεια είναι καλοδεχούμενη, ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι:

Η εκτίμηση της συνολικής επιβάρυνσης του προϋπολογισμού στα 5,1 δισ. υπερεκτιμά την πραγματικότητα καθώς μαζί με την έκτακτη οικονομική ενίσχυση που ανέρχεται σε 1,4 δις. ευρώ αθροίζει 1) τις αναστολές φορολογικών (2,1 δισ. ευρώ) και 2) ασφαλιστικών υποχρεώσεων όπως 3) και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών (1,6 δισ. ευρώ). Οι αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων ωστόσο δεν ισοδυναμούν με παραγραφή και απώλειες για τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά με χρονικές μεταθέσεις. Εντός του 2020 επομένως δεν θα υπάρχουν απώλειες αν η υπόσχεση της κυβέρνησης «να μην μείνει κανείς πίσω» υλοποιηθεί. Κατ’ επέκταση η καθαρή επιβάρυνση των μέτρων απέχει πολύ από τα 6,8 δισ. ευρώ ή το 3,5% του ΑΕΠ που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Επίσης η ευνοϊκή σύγκριση με πακέτα παρεμβάσεων άλλων χωρών ελέγχεται, ιδίως όταν χώρες, όπως η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιταλία έχουν ανακοινώσει μέτρα που αγγίζουν ή ξεπερνούν το 10% του ΑΕΠ τους.

Η λογική των μέτρων ενίσχυσης εξακολουθεί να λειτουργεί χωρίς την ενεργό ανάμειξη των τραπεζών στην διευκόλυνση της οικονομίας. Χαρακτηριστικότερο και άμεσο παράδειγμα η παντελής απουσία αναφοράς στο ενδεχόμενο παράτασης αναφορικά με το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίο λήγει στις 30 Απριλίου. Μέχρι αυτήν τη στιγμή από 1η Μαΐου μπορούν επίσημα να ξεκινήσουν οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας. Επιπλέον οι παρατάσεις στην εξόφληση των δανείων αφορούν μόνο ενήμερους δανειολήπτες. Ένα μεγάλο τμήμα επομένως δεν θα μπορεί να υπαχθεί σε αυτές τις ευεργετικές διατάξεις.

Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα στήριξης αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό μέρος επαγγελματιών με περισσότερα από 5 άτομα προσωπικό φαίνεται πως δεν δικαιούνται την οικονομική στήριξη των 800 €, ενώ δεν την δικαιούνται ούτε επιχειρηματίες με νομική μορφή ΟΕ, ΕΕ και ΕΠΕ, ανεξαρτήτως εισοδήματος ή άλλων κριτηρίων. Και για αυτό το κομμάτι του επιχειρείν πρέπει να γίνουν περισσότερα.

Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής δεν έχει ανοίξει η οποιαδήποτε κουβέντα για την επόμενη μέρα της πανδημίας, όταν αρθούν οι περιορισμοί για την προστασία της δημόσιας υγείας. Αυτή η συζήτηση πρέπει να ξεκινήσει σήμερα, παρακολουθώντας τις επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία, καθώς είναι πολύ πιθανό οι συνέπειες σε οικονομία και εργασία να απαιτήσουν παρεμβάσεις ανασυγκρότησης που η χώρα μας έχει να βιώσει από την μεταπολεμική δεκαετία του 40 και το περίφημο σχέδιο Μάρσαλ. Και σε μια τέτοια συζήτηση οφείλουμε να είμαστε συνειδητοποιημένοι και τολμηροί.